Thuis conditie opbouwen

Laatste update 6 januari 2023 Marian
thuis-conditie-opbouwen

Heb jij het gevoel dat je conditie zienderogen achteruit gaat en is het tijd om hier iets aan te doen? Dan heb je natuurlijk een aantal mogelijkheden waarop je dit kunt doen. Eén van de meest voor de hand liggende manieren, is door naar een sportschool toe te gaan.

Hier heb je namelijk de beschikking over allerlei verschillende soorten apparaten, waarmee je effectief aan de slag kunt om je conditie te verbeteren. Wil je dit liever niet, dan zijn er ook mogelijkheden om lekker thuis aan de slag te gaan. Wist je namelijk dat er ook thuis voldoende mogelijkheden zijn om je conditie op te bouwen en ook zeker om deze naderhand op peil te houden? Hoe je dit eenvoudig thuis kunt doen, vertellen we je in dit artikel.

Traplopen is de perfecte manier om je conditie thuis te kunnen opbouwen. Het fijne hieraan is, is dat je namelijk helemaal zelf kunt bepalen in welk tempo en hoe vaak je de trap op en weer af loopt. Wel is het aan te raden om rustig te beginnen, dus bijvoorbeeld eerst de eerste 5 treden op en af. Mocht het dan te zwaar worden, dan kun je tijdig een stap terug doen om even te stoppen.

Heb je nu het gevoel dat het steeds eenvoudig gaat, dan kun je er steeds een trede bijpakken, net zolang totdat je de volledige trap op en af kunt lopen.

Heb je nu geen trap, dan kun je ook een denkbeeldige trap creëren. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een huishoudtrap te gebruiken. Wel is het belangrijk dat je goed op je houding let. Dus dat houdt in dat je je rug recht houdt en je knieën goed gebogen hebt bij iedere stap.

Wil je echt fanatiek aan de slag met traplopen? Dan is er ook een speciaal apparaat voor te koop, namelijk een stairclimber. Wil je iets minder groots uitpakken, zowel qua apparaat als budget? Dan is een stepper een prima alternatief!

Hardlopen

Hardlopen is natuurlijk ook een goede manier om je conditie op te bouwen. Je kunt dit lekker buiten in de frisse lucht doen op ieder gewenst moment. Let op dat je het hardlopen rustig opbouwt en dat je voordat je begint met hardlopen goede hardloopschoenen koopt. Anders kan je snel last krijgen van blessures. Bekende hardloopmerken zijn Asics en Nike. Zij hebben zowel hardloopschoenen voor heren als hardloopschoenen voor dames. Ook verkopen deze merken hardloopkleding waaronder hardloopbroeken voor dames en heren.

Om je prestaties bij te houden en te ontdekken of je in de juiste hartslagzone loopt is het handig om een hardloophorloge te dragen. Het is aan te raden om te kiezen voor een model met hartslagmeter. Wanneer je namelijk in een bepaalde hartslagzone zit, dan train je je conditie. Zit je te laag, dan verbrand je vet. Uiteraard volledig afhankelijk van je eigen doelen, maar wel goed om rekening mee te houden dus.

Wil je liever niet buiten hardlopen? Dan is een loopband voor thuis natuurlijk een perfect alternatief. Dit biedt je dit de mogelijkheid om tijdens regen en onweer gewoon te kunnen blijven trainen. Daarbij komt ook dat je de keuze hebt uit allerlei soorten loopbanden. Er zijn ontzettend veel verschillende loopbanden te koop, de beste loopbanden voor thuis hebben we voor je op een rij gezet. 

Hometrainer

Als we het hebben over het populairste fitnessapparaat voor thuis, dan is en blijft dit toch echt de hometrainer fiets thuis. De hometrainer heeft namelijk als grote voordeel dat hij ontzettend toegankelijk is voor jong en oud. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat het voor zowel jongeren, als ouderen de normaalste zaak van de wereld is om te fietsen. Dit zorgt er daarom dus ook voor dat veel mensen die thuis hun conditie willen opbouwen, ervoor kiezen om een hometrainer aan te schaffen. En weet je dat er ook een speciale hometrainer voor ouderen is? Deze hometrainers hebben een extra lage instap.

 

Ook interessant voor jou!

Geef een antwoord

Categorieën

Inschrijven nieuwsbrief

Deel deze post!