Roman chair: alles over deze rugtrainer! Tips & top 5

Laatste update 19 april 2022 Marian
roman chair

De Roman chair, ook wel hyperextensie bank genoemd, is een top apparaat om te gebruiken als rugtrainer en voor sit-ups. Maar wat kun je er eigenlijk nog meer mee? Welke oefeningen doe je met de Roman chair en welke spieren train je daarmee? En hoe voer je een sit-up uit met dit apparaat?

In dit artikel lees je alles over de vele mogelijkheden van deze trainingsbank. Je leest en ziet voor welke oefeningen de Roman chair geschikt is en uiteraard vertellen we je waar je de beste roman chairs kunt kopen!

Een Roman chair is een fitnessapparaat wat met name gebruikt wordt voor het versterken van de lage rug en je core. Het apparaat bestaat uit een kussen waar je je bovenbenen tegen laat rusten en heeft onderaan een zwarte (kunst)leren rol, waar je je voeten achter klemt.

rugtrainer 45 graden
45 graden hyperextensie bank
90 graden hyperextensie bank

Er zijn 2 verschillende uitvoeringen van een roman chair. Zo is er een 90 graden uitvoering, waardoor je in een horizontale positie op het apparaat ligt. Daarnaast bestaat er ook een 45 graden uitvoering, waardoor je meer schuin rechtop staat tijdens het uitvoeren van oefeningen. 

De 90 graden uitvoering is vooral geschikt voor gevorderden en de 45 graden uitvoering meer voor beginners tot gevorderden, omdat deze eenvoudiger in gebruik is.

De spiergroepen die je met de hyperextensie bank aanpakt zijn vooral je onderrug en je buikspieren. Maar ook voor het trainen van de bilspieren en hamstrings kan je een roman chair goed gebruiken.

Glute ham developer vs Roman chair: wat is het verschil?

Ondanks dat de glute ham developer en de roman chair veel op elkaar lijken zijn er toch degelijk wel wat verschillen. Zo train je met een glute ham developer voornamelijk je hamstrings en bilspieren en heb je een grotere range of motion dan op de Roman chair. En een grotere bewegingsuitslag is meestal goed nieuws voor wie aan spieropbouw en mobiliteit wil werken. 

Een Roman chair of hyperextensie bank is voornamelijk geschikt voor het versterken van je rug en core en daarbij train je ook je hamstring en bilspieren, maar in iets mindere mate dan bij de glute ham developer.

Oefeningen op een hyperextensie bank

De Roman chair wordt gebruikt voor verschillende oefeningen, die elk weer andere spiergroepen stimuleren. We zullen de belangrijkste hieronder apart uitleggen, met verhelderende video’s.

Maar we trappen eerst af met onderstaande korte video waarin 9 verschillende oefeningen met de Roman chair worden uitgelegd inclusief de spiergroepen die je ermee traint.

1. Roman chair sit ups

Sit-ups vind je terug in veel trainschema’s, ofwel op een matje of op de Roman chair. Voordeel van het gebruiken van de hyperextensie bank voor deze oefening is dat deze pittiger is dan het gewone grondwerk. 

De range of motion, oftewel de bewegingsuitslag, is groter. Je gaat immers een stuk dieper omdat er geen grond is die je tegenhoudt. Daardoor gebruik je veel meer spieren om jezelf gecontroleerd de beweging te laten uitvoeren. 

Dat betekent ook dat Roman chair sit-ups minder geschikt zijn voor absolute beginners. Die kunnen zich namelijk makkelijker blesseren vanwege het gebrek aan steun van de grond. Ook als je snel rugblessures ontwikkelt, dien je héél voorzichtig te zijn met deze oefening.

In deze video zie je waar je op moet letten bij het uitvoeren van de Roman chair sit-up.

2. Glutes trainen met de hyperextensie bank

Naast het ontwikkelen van een bikkelharde core, kun je de hyperextensie bank ook gebruiken om je billen een boost te geven. Hierbij lig je met je gezicht naar beneden op de bank, en je voeten onder de rol geklemd. Precies de omgekeerde versie van de Roman chair sit-up dus!

In dit filmpje krijg je een duidelijke uitleg.

3. Side bend voor schuine buikspieren

Met de side bend kun je eveneens je core trainen. Hierbij lig je op je zij, met je benen onder de rol geklemd. Vervolgens laat je je bovenlijf gecontroleerd naar beneden zakken en weer omhoog komen. De side bend wordt ook uitgelegd in de eerder genoemde video met 9 oefeningen op de hyperextensie bank.

4: Een sterkere rug met de back extension

De Roman chair is een goede rugtrainer waarop je de back extension kunt doen. Deze kun je extra zwaar maken door een gewicht in je handen te houden. Hieronder een video met heldere uitleg.

Een Roman chair kopen, waar moet je op letten?

Wil je een Roman chair kopen voor thuisgebruik? Met de volgende tips maak je de beste keuze voor jouw home gym.

  1. Ga voor een bankje met meer dan voldoende stabiliteit. Dit omdat je bij de oefeningen op deze buik- en rugtrainer te allen tijde de volledige controle wil houden over de beweging. Niets zo vervelend als een wiebelende bank waardoor je afgeleid wordt!

  2. Comfort is een tweede aandachtspunt. Je wil geen blauwe plekken oplopen, of afgeleid worden door irriterende onderdelen.

  3. Net zo belangrijk als een stabiele en comfortabele hyperextensie bank is de mogelijkheid om de stand van het bankje aan te passen op jouw lichaam en de oefening die je wil doen. Zijn die opties te beperkt, dan kun je jezelf bezeren en train je niet de juiste spieren. 

Op zoek naar meer fitnessapparatuur?

Is de roman chair toch niet helemaal jouw ding of wil je je home gym nog verder uitbreiden met apparatuur om je core te trainen? Lees dan ook zeker onze artikelen over de beste core trainer en buikspierbanken!

Ook interessant voor jou!

Geef een antwoord

Categorieën

Inschrijven nieuwsbrief

Deel deze post!