Een hometrainer voor ouderen: alles wat je moet weten!

Laatste update 27 augustus 2021 Marian
hometrainer-voor-ouderen

Een hometrainer voor ouderen is een uitstekende manier om op hogere leeftijd aan je conditie en aan je spierkracht te werken zonder daarbij je gewrichten te veel te belasten. En nog veel belangrijker, trainen op een hometrainer is hartstikke leuk – ook op latere leeftijd!

Lijkt het je ook wel leuk om eens op een hometrainer te trainen? In dit artikel vertellen we je alles over hometrainers voor ouderen. We leggen je niet alleen uit wat een hometrainer precies is, maar vertellen je ook alles over de voordelen van dit fitnessapparaat. Ook vertellen we je waar je op moet letten bij het kopen van een hometrainer en geven we je een top 5 met de beste hometrainers voor ouderen van dit moment.

Heb je geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll dan snel naar beneden voor de top 5 beste hometrainers voor ouderen!

Wat is een hometrainer voor senioren eigenlijk precies? Voordat we uitleggen wat een hometrainer voor ouderen inhoudt, zullen we eerst uitleggen wat een hometrainer is. Lees je mee?

Wat is een hometrainer?

Een hometrainer is een zeer populair fitnessapparaat. Je hebt hem dan ook vast wel eens in de sportschool zien staan! Een hometrainer is een fitnessapparaat in de vorm van een fiets, waarop je, je raadt het al, fietsbewegingen kunt maken. De meeste hometrainers bootsen de zithouding van een reguliere stadsfiets na. Dit betekent dat je ietsje voorovergebogen maar nog steeds grotendeels rechtop zit.

Er zijn echter ook hometrainers waarbij je verder achteroverleunt of zelfs ligt. Deze zogenaamde recumbent bike is erg geschikt voor sporters die op een gewone hometrainer snel last krijgen van hun rug.

Ook op het gebied van het trapsysteem lijkt een hometrainer erg op een reguliere fiets. De pedalen van een hometrainer bewegen namelijk alleen als jouw voeten bewegen. Als je pauzeert, staan de pedalen stil. Zo kun je eenvoudig een pauze nemen! Dat is niet bij alle fietsapparaten het geval.

Zo beschikt een spinningfiets over een doortrapsysteem, waarbij de pedalen door blijven draaien als je pauzeert. Bij dit soort fietsen zit je ook een stuk verder voorovergebogen – net zoals bij een racefiets. Spinning bikes zijn daardoor vooral geschikt voor intensievere trainingen.

Wat is een hometrainer voor ouderen?

Nu we weten wat een hometrainer is, rijst een tweede vraag: wat is een hometrainer voor ouderen dan? Wat onderscheidt dit type hometrainer van een reguliere hometrainer? Wij leggen het je graag uit.

Over het algemeen zijn de hometrainers die bekendstaan als ‘hometrainers voor ouderen’ (beter) geschikt voor personen met een verminderde mobiliteit. Ook bieden deze hometrainers een hoge mate van comfort en zijn ze het meest geschikt voor trainingen van een lage of medium intensiteit.

Hierbij moeten we echter wel iets belangrijks opmerken. Hoewel vaak gemakshalve gesproken wordt over ‘hometrainers voor ouderen’, is dit een generalisering: niet alle ouderen hebben behoefte aan een hometrainer met extra comfort, niet alle ouderen hebben mobiliteitsproblemen en niet alle ouderen doen trainingen van een lage intensiteit. Leeftijd zegt namelijk weinig over iemands fitheid.

Om te bepalen of een hometrainer voor ‘ouderen’ iets voor jou is, kun je dus beter kijken naar je fitness- en mobiliteitsniveau. Ook je gevoeligheid voor blessures is een stuk belangrijker dan je leeftijd. Een hometrainer voor ‘senioren’ is dus geschikt voor iedereen (senior of niet) die: 

  • een beperkte mobiliteit heeft; en/of
  • een beperkte conditie heeft; en/of
  • erg gevoelig is voor blessures; en/of 
  • snel last heeft van zijn of haar gewrichten; en
  • toch lekker wilt bewegen en op een leuke manier aan zijn of haar conditie wilt werken.

Waarom zou je een hometrainer voor ouderen kopen?

Een hometrainer voor ‘senioren’ is voornamelijk bedoeld voor het doen van trainingen van een lage of medium intensiteit. Het doen van dit soort trainingen heeft diverse voordelen.

  • Een training op de hometrainer, hoe laag of hoog de intensiteit van de training ook is, is uitstekend voor de gezondheid. Zo zal je uithoudingsvermogen op den duur behoorlijk verbeteren. Dat zal je ook in je dagelijks leven merken, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of tijdens het tillen van zware boodschappen.
    Sporten op de hometrainer is echter niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je gewrichten. Bewegen, in welke vorm dan ook, zorgt namelijk voor soepelere gewrichten. Ten slotte verkleint regelmatig bewegen het risico op bepaalde chronische aandoeningen, zoals een hoge bloeddruk of diabetes.

     

  • Bewegen is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je mentale gezondheid. Sporten geeft je energie, brengt je in contact met andere mensen en geeft je een voldaan gevoel. Dat zorgt ervoor dat je beter in je vel zit.

     

  • Na een training op de hometrainer slaap je gegarandeerd als een roos!

Een hometrainer voor senioren kopen, waar moet je op letten?

Wil je graag een hometrainer kopen, dan zijn er een aantal punten waar je op moet letten. We bespreken ze hieronder.

Hoogte van de instap

Heb je een beperkte mobiliteit, of ben je blessuregevoelig? In dat geval is het nuttig om te kiezen voor een hometrainer met een lage instap. Een hometrainer met een hoge instap zorgt ervoor dat je je knie hoog over het middengedeelte moet optillen, en daardoor lange tijd op je andere been moet blijven staan. Dit kan erg pijnlijk zijn, zeker als je snel last hebt van je gewrichten. Ook kan dit je uit evenwicht brengen, waardoor je kunt vallen. 

Een hometrainer met lage instap zorgt ervoor dat je zonder risico’s en zonder angsten op de hometrainer kunt stappen

De stabiliteit

Ook de stabiliteit van de hometrainer is van groot belang. Een gammel, wiebelige hometrainer kan je namelijk een onzeker gevoel geven, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kijk daarom goed naar de bouwkwaliteit van de hometrainer, en naar het eigen gewicht van de hometrainer.

Hoe hoger het eigen gewicht, hoe steviger de hometrainer op de grond staat. Ook de belastbaarheid is een goede indicatie van de stabiliteit van de hometrainer: hoe hoger de belastbaarheid, hoe hoger de stabiliteit. 

Het vliegwiel

Het vliegwiel is één van de belangrijkste onderdelen bij een hometrainer. Het is belangrijk om op het gewicht van dit wiel te letten. Over het algemeen geldt: hoe lichter het wiel, hoe minder vloeiend de trapbeweging. Kies daarom, indien mogelijk, voor een vliegwiel van minimaal 5 kilogram. 

De bediening

Een andere belangrijke factor is de bediening van de hometrainer. Technische snufjes zijn leuk, maar niet als je elke keer een kwartier door de gebruiksaanwijzing moet bladeren om je hometrainer aan de gang te krijgen. Kies daarom voor een hometrainer met een overzichtelijk, helder scherm en eenvoudige knoppen.

Top 5 beste hometrainers voor ouderen

Lekker bewegen wanneer jij wilt, en dat allemaal in het comfort van je eigen huis – klinkt goed toch? Wil je ook graag een hometrainer om thuis te kunnen trainen, maar weet je niet welke? Geen nood! Wij hebben de 5 beste hometrainers voor ouderen hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Fitbike Senator

4.4/5
beste-hometrainer-voor-ouderen-Fitbike

Tijdens het sporten is natuurlijk belangrijk dat je je veilig voelt. Het is dan ook van belang om te kiezen voor een hometrainer die niet wiebelt, kraakt of gammel aanvoelt. De Fitbike Senator is een uitstekend voorbeeld van een hometrainer met een robuust, stevig frame. 

De uitstekende bouwkwaliteit is ook terug te zien in de belastbaarheid van deze hometrainer: deze hometrainer kan namelijk een maximaal gebruikersgewicht van maar liefst 180 kilogram aan! De Fitbike Senator heeft een 10kg zwaar vliegwiel, wat zorgt voor een vloeiende trapbeweging.

Met de 32 weerstandsniveaus en de voorgeprogrammeerde trainingsschema’s kun je eindeloos variëren. Het gelzadel is erg breed en zacht, waardoor je heerlijk comfortabel zit. 

Het enige nadeel van deze hometrainer is dat hij met 47 kilogram wat aan de zware kant is. Hierdoor is hij wellicht wat lastiger om te verplaatsen. De wieltjes maken het verplaatsen echter een stuk makkelijker. Bovendien zorgt het hoge eigen gewicht van de hometrainer ook voor een extra stukje stabiliteit, wat tegelijkertijd een belangrijk voordeel is van deze hometrainer! 

Voordelen

Nadelen

Bij veel hometrainers zit je ietwat voorovergebogen. Dat is ook logisch, want zo zo zit je ook op een normale stadsfiets of racefiets. Als je snel last krijgt van je rug, is deze houding echter niet zo comfortabel. De oplossing? Een recumbent bike! Bij dit soort hometrainers zit je ietwat achterovergeleund, zodat je rug minder belast wordt. 

De Xterra SB2.5 is op dit gebied een uitstekende keuze. De ergonomische, verstelbare zitting en de brede rugleuning zorgen voor een comfortabele, natuurlijke zithouding, waarbij uw rug optimaal ondersteund wordt. 

Met de 24 trainingsprogramma’s en de 24 weerstandsniveaus zal je je niet snel vervelen. Ook kun je via de ingebouwde luidsprekers naar je favoriete muziek luisteren. 

Deze hometrainer heeft een 10kg zwaar vliegwiel, waardoor je vloeiende trapbewegingen maakt tijdens het fietsen. Hij is belastbaar tot 135kg en heeft een eigen gewicht van 49kg. 

Train je graag op hartslag? Ook dat is geen probleem bij de Xterra SB2.5. Hij heeft namelijk ingebouwde hartslagsensoren. Ook is het mogelijk om met een borstband te trainen, waardoor je een nog nauwkeurigere hartslagmeting krijgt. Deze borstband is echter niet inbegrepen.

Ben je op zoek naar een hometrainer met rugleuning met een goede prijs/kwaliteitverhouding? Dan is dit de hometrainer voor jou!

Voordelen

Nadelen

3. De Fitbike Ride 3

4.7/5

Ben je op zoek naar een geschikte hometrainer in een wat lagere prijsklasse? Kijk dan zeker eens bij de Fitbike Ride 3!

Deze bike heeft namelijk alle (basis) eigenschappen die je zoekt in een hometrainer tegen een vriendelijke prijs. Zo heeft hij een 7kg zwaar vliegwiel, is hij belastbaar tot 135kg èn heeft hij een lage instap!

Verder is hij voorzien van 12 trainingsprogramma’s en 16 verschillende weerstanden, waardoor je eindeloos kunt variëren. De hometrainer is voorzien van hartslagsensoren, waardoor je ook op hartslag kunt trainen. Wat ook erg fijn is, is dat het zadel zowel horizontaal als verticaal verstelbaar is, waardoor je deze op de voor jou ideale positie kunt instellen.

Heb je niet zoveel ruimte thuis om je hometrainer een permanent plekje te kunnen geven? Dan is dat bij de Fitbike Ride 3 geen probleem! Deze hometrainer is namelijk compact en erg licht. Met slecht 30kg aan eigen gewicht en transportwieltjes is hij makkelijk verplaatsbaar.

Ben je op zoek naar een compacte hometrainer die over alle basis opties beschikt tegen een gunstige prijs? Dan is de Fitbike Ride 3 misschien wel dè hometrainer voor jou!

Voordelen

Nadelen

4. De Nordic Track GX2.7U

4.4/5
hometrainer-voor-ouderen-Nordic

Ben je bang dat je je na een paar keer op de hometrainer zult gaan vervelen? Misschien is de Nordic Track GX2.7U hometrainer dan wel wat voor jou. 

Deze hometrainer kan aan de iFit app op je smartphone of tablet worden gekoppeld. Deze app zorgt ervoor dat het net lijkt alsof je door de echte wereld fietst. Door de straatjes van Parijs, of juist over de drukke Ramblas in Barcelona… Welke bestemming kies jij? Ook de 20 voorgeprogrammeerde trainingen zorgen ervoor dat je trainingen lekker afwisselend blijven. 

Druipt tijdens het fietsen het zweet van je voorhoofd? Daar weet de Nordic Track GX2.7U wel raad mee. Deze hometrainer beschikt namelijk over een ingebouwde ventilator, zodat je lekker koel blijft.

Ook het verstelbare beeldscherm is een groot voordeel – zo is het beeldscherm voor iedereen goed zichtbaar, ook voor bijziende sporters. Een nadeel van deze hometrainer is wat ons betreft de belastbaarheid. Deze is met 125 kilogram namelijk relatief laag. Hierdoor is deze hometrainer wat minder geschikt voor trainingen van (zeer) hoge intensiteit. Een ander nadeel van deze hometrainer is dat de instap vergeleken met de andere hometrainers in dit rijtje wat aan de hoge kant is.

Voordelen

Nadelen

5. VirtuFit Low Entry Bike 1.2i

4.4/5

Op zoek naar een hometrainer met een lage instap? Lager dan de instap van de VirtuFit Low Entry Bike 1.2i wordt het niet! Deze hometrainer heet niet voor niets ‘low entry’ – het design van deze fiets is zo laag en open dat je er met gemak op kunt stappen, ook als je wat minder mobiel bent!

De lage instap is echter niet het enige selling point van deze hometrainer. Zo beschikt deze hometrainer over 21 verschillende trainingsniveaus en ingebouwde hartslagsensoren. Ook is het zadel zowel horizontaal als verticaal verstelbaar en ontzettend comfortabel! Voor pijnlijke billen hoef je dus niet bang te zijn! 

De hometrainer is tot 140kg belastbaar en heeft een eigen gewicht van 31kg. 

Op het heldere display kan je alle belangrijke statistieken aflezen tijdens de training en de weerstand instellen. Deze is in 16 verschillende niveaus aan te passen.

Deze hometrainer heeft een extra zwaar vliegwiel van maar liefst 15kg! Dit zorgt voor een soepele trapbeweging en veel uitdaging. Hij is daardoor zowel geschikt voor beginnende als meer ervaren sporters!

Voordelen

Nadelen

De alternatieven voor een hometrainer voor ouderen

Is een hometrainer voor ouderen toch niet helemaal wat je zoekt? Gelukkig zijn er tal van vergelijkbare fitnessapparaten te vinden. Zo is een recumbent bike bijvoorbeeld ook uitermate geschikt voor een training zonder risico op blessures. Of past misschien een gewone hometrainer, zonder lage instap wel beter bij je.

Ben je juist op zoek naar een intensere workout? Misschien is een spinningfiets of airbike dan wel wat voor jou. 

Ook interessant voor jou!

Geef een antwoord

Categorieën

Inschrijven nieuwsbrief

Deel deze post!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on email