Gezond eten en toch afvallen zonder dieet?
Vul je voedingspatroon aan en kies voor eiwitpoeders!

Laatste update 20 augustus 2020 Marian
Gezond eten en toch afvallen

Gezond eten en toch afvallen zonder dieet, het bestaat! Wil je graag afvallen, maar geen honger lijden zoals bij een crash dieet vaak het geval is? Dan kan dat heel prima, door dagelijks bewust te kiezen voor veel groente, fruit èn eiwitten. Klinkt logisch, maar toch lukt het veel mensen niet!

En dat begrijp ik heel goed. Er is ook zoveel (soms tegenstrijdige) informatie over te vinden, dat het niet vreemd is dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je je afvraagt wat nu gezonde keuzes voor jou zijn. En waar nu te beginnen? Want je wil natuurlijk wel voor iets kiezen dat bij je past en waar je je lekker bij voelt, want alleen dan is het ook vol te houden!
En daar doen we het uiteindelijk voor, een gezondere levensstijl zodat we ons fitter en energieker voelen.

Maar hoe doe je dat dan? Door bijvoorbeeld eens te kijken naar je dagelijkse ontbijt, lunch en diner en daaraan veel groente en fruit toe te voegen en de koolhydraten gedeeltelijk te vervangen door (plantaardige) eiwitten. Om je wegwijs te maken, geef ik je een aantal handige tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan!

Eiwitten zorgen voor een hogere verbranding, een meer verzadigd gevoel en helpen bij het opbouwen van spieren. Spieren zorgen er ook weer voor dat je meer verbrandt, waardoor je meer (gezond) kunt eten en dus ook helemaal geen honger hoeft te lijden, als je af wil vallen.

Heb je een volwaardig plantaardig voedingspatroon, dan is de kans groot dat je onvoldoende eiwitten binnen krijgt. Eiwitten haal je namelijk onder andere uit producten als zuivel en vlees. Daarom worden plantaardige eiwitpoeders in een vegan voedingspatroon veelal gebruikt als een praktische, toegankelijke en lekkere aanvulling op je dagelijkse voeding.

Maar ook als je geen vegan lifestyle hebt, hebben de meeste mensen, die ook intensief sporten, moeite met het eten van voldoende eiwitten op een dag.

Hoeveel gram eiwitten per dag?

Ok en hoeveel eiwitten moet ik dan per dag eten? Sport je niet dan is het advies om gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag te eten. Ben je een duursporter dan is 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht het advies. Doe je fanatiek aan krachttraining dan heb je zo’n 1,7- 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.

Eiwitpoeders kunnen je dus helpen om op een makkelijk en verantwoorde manier wel voldoende eiwitten binnen te krijgen. Ze zijn erg veelzijdig te gebruiken en te verwerken in je ontbijt, lunch of diner.

Binnen een paar seconden maak je er een lekkere shake van, of je maakt er je bananenbrood extra smaakvol mee of geeft een speciale twist aan een welverdiende ‘late night snack’, nadat je thuiskomt van een pittige training.

Zelf neem ik een eiwitshake als ontbijt, lekker, gezond, vullend en ook super snel klaar!

Kies voor het gebruik van een plantaardig eiwitpoeder

De kans is groot dat je al bekend bent met eiwitpoeders. Misschien heb je al eens een shake uitgeprobeerd of je hebt er het een en het ander over gelezen. Maar heb je ook al wel eens gehoord van een plantaardig eiwitpoeder?

Deze eiwitpoeders worden gemaakt van verschillende plantaardige bronnen. Een goede basis voor een plantaardige eiwitshake is erwteneiwit omdat dit veel leucine bevat, echter bevat erwteneiwit weer minder methionine, wat wel een essentieel aminozuur is.

Let dus bij je keuze voor een eiwitpoeder op of het alle essentiële aminozuren bevat. Silverback bevat alle essentiële aminozuren en heeft ook nog eens een verrijkt aminozuurprofiel, waardoor dit een heel goed plantaardig eiwitpoeder is (ook qua prijs;-)).

Maar er zijn meer spelers op de markt. Wij hebben de 5 beste plantaardige eiwitpoeders voor je op een rijtje gezet!

Ben je lactose-intolerant of krijg je snel huidproblemen tijdens het nuttigen van zuivel? Ook dan is een plantaardig eiwit een prima uitkomst!

Plantaardige poeders zijn beter voor het milieu

Wie dacht dat plantaardige poeders en whey hetzelfde zijn, heeft het mis. Whey is namelijk een dierlijk eiwit, dat niet altijd even diervriendelijk wordt gemaakt. Dierenleed kan een van de grootste redenen te zijn om over te stappen op een plantaardige variant, aangezien koeien in de melkindustrie vaak een slechter leven hebben dan koeien in de vleesindustrie.

Ook is een plantaardig poeder beter voor het milieu, aangezien er minder water en land nodig zijn voor de groei en productie zodra je direct eiwit uit planten consumeert. Ook ben je er met een plantaardige variant zeker van dat er geen antibiotica of aanwezige hormonen zijn.

Al met al zijn er genoeg voordelen om te overwegen om over te stappen op een plantaardig eiwit.

Ook een fijne toevoeging voor mensen die te kampen hebben met ondergewicht

Heb je juist ondergewicht en kom je graag aan? Ook dan biedt het gebruik van extra eiwitten in je voedingspatroon een goede uitkomst. Je neemt de shake dan als aanvulling op je voeding en dus niet ter vervanging!

Doordat je je lichaam op deze manier met een eiwitshake op een snelle en eenvoudige manier van extra calorieën en eiwitten voorziet, kom je op een gezonde manier aan.

Let op toegevoegde smaak- en zoetstoffen

Overweeg je een (plantaardig) eiwitpoeder te kopen, let dan goed op de ingrediënten. De eiwitbron zoals bijvoorbeeld erwten is het belangrijkste ingrediënt, maar daarnaast worden er nog veel meer stoffen toegevoegd. Veel fabrikanten kiezen er namelijk voor om allerlei smaak-, kleur- en zoetstoffen aan eiwitpoeders toe te voegen tijdens de productie.

Denk er daarom over na waar je de poeders voor gaat gebruiken. Verwerk je ze in een gerecht, dan kun je makkelijk voor ongezoete eiwitpoeders gaan die zo min mogelijk toegevoegde stoffen bevatten. 

Drink je iedere ochtend een shake als ontbijt en wil je vooral een eiwitshake die lekker smaakt, dan is het verstandig om te kiezen voor een poeder met een smaakje. Of je kiest een neutrale variant en voegt zelf wat fruit toe, voor een heerlijk gezonde eiwitshake.

In het artikel de beste 5 plantaardige eiwitpoeders hebben wij het uitzoekwerk alvast voor je gedaan en zie je exact welke ingrediënten de diverse merken eiwitpoeders gebruiken.

De lekkerste recepten met eiwitpoeder!

Plantaardige eiwitpoeders

Eiwitrijke ontbijtshake

Als je ‘s ochtends niet zoveel tijd hebt voor een uitgebreid ontbijt, maar toch gezond en energiek aan je dag wil beginnen, dan is deze ontbijtshake een uitkomst! Je hebt hem in 1 minuut gemaakt.

Ingrediënten

  • 50-75 gram (diepvries)fruit bosvruchten
  • 25 gram havermout
  • 1,5 schepje eiwitpoeder 
  • 300 ml amandelmelk of water

Bereiding

  • doe het (diepvries)fruit in de blender
  • Voeg de amandelmelk of het water toe
  • Vervolgens voeg je de havermout en het eiwitpoeder toe
  • Blender de shake 10 seconden en klaar! 

Wil je meer tips over hoe jij met gezond eten kunt afvallen en jouw doel kunt bereiken? Lees dan de 17 beste tips om vet te verbanden en droger te worden.

Ook interessant voor jou!

Geef een reactie

Categorieën

Inschrijven nieuwsbrief

Deel deze post!

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on email