Top 6 beste creatine van 2022!

Laatste update 14 september 2022 Marian
beste-creatine

Creatine zorgt ervoor dat je tijdens het trainen meer kracht hebt en hierdoor zwaarder kunt trainen of meer herhalingen kunt uitvoeren. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel verschillende soorten creatine te koop, die zowel qua merk als qua samenstelling kunnen variëren.

Wil jij creatine gaan gebruiken, maar zie je door het grote aanbod, door de bomen het bos niet meer? In dit artikel vertellen we je alles over creatine, lees je onze top 6 beste creatine en geven we je hiernaast nog veel handige informatie over het kopen en gebruiken van creatine.

Creatine is een stof die van nature voorkomt in ons lichaam. Creatine wordt met name opgeslagen in de spiercellen in het lichaam en heeft een belangrijke functie als bron van brandstof voor onze spieren. Het geeft onze spieren energie om kracht te kunnen leveren.

Creatine wordt in het lichaam aangemaakt door de lever en de alvleesklier, over het algemeen in een hoeveelheid van zo’n 1 tot 2 gram per dag. Naast de creatine die van nature in ons lichaam aanwezig is, is het ook mogelijk om creatine als supplement te gebruiken. Op deze manier vul je de van nature aanwezige creatine als het ware aan.

Door het innemen van extra creatine vergroot je de kracht van je spieren op korte termijn en stimuleer je spieropbouw op de langere termijn. Kortom, creatine is een uitstekende aanvulling op ieder voedings- en trainingsschema.

Top 6 beste creatine

Om je meer inzicht te geven in de verschillende merken en soorten creatine die er verkrijgbaar zijn, hebben we een top 6 beste creatine voor je opgesteld. Hierin worden per soort creatine de belangrijkste eigenschappen besproken, evenals de voor- en nadelen van iedere soort creatine.

1. Creapure® creatine – Body & Fit

Dit is wat ons betreft echt wel de beste creatine van dit moment! Door te kiezen voor Creapure® creatine, ben je zeker van 100% zuivere creatine. Daarnaast is deze creatine ook microfijn, waardoor het makkelijker oplost en beter wordt opgenomen in het lichaam en je dus zo’n optimaal mogelijk effect zult merken.

De aangeraden dosering per dag is ongeveer 3 gram creatine. De totale inhoud van deze pot Creapure® creatine is 500 gram.

Voordelen

Nadelen

2. Creatine Monohydraat – XXL Nutrition

Deze creatine van XXL Nutrition bestaat net zoals de hierboven genoemde creatine, ook uit zuivere, microfijne creatine. De Creatine Monohydraat van XXL Nutrition is verkrijgbaar in potten van 250 en 500 gram en ook hierbij is de aanbevolen dosering per dag 3 gram.

Voordelen

Nadelen

3. Creatine Micronized – Pure

Ook deze creatine van het merk Pure is geheel zuiver en microfijn van aard. De Creatine van Pure bevat dus geen andere bestanddelen, anders dan creatine en kan gemakkelijk in het lichaam worden opgenomen.

Deze potten zijn verkrijgbaar in 3 verschillende groottes: 250 gram, 500 gram en 1000 gram. De aanbevolen dosering is 5 gram creatine per dag.

Voordelen

Nadelen

4. Creatine Monohydraat – Green Gains Nutrition

Wanneer je op zoek bent naar een kwalitatief goed vegan creatine supplement dat ook nog eens geheel milieuvriendelijk verpakt is, dan is deze creatine van Green Gains Nutrition dé perfecte keuze voor jou!

Ook deze creatine is volledig zuiver. De inhoud van de composteerbare zak is 330 gram, de aanbevolen dosering per dag is 5 gram.

Voordelen

Nadelen

Mega Grow is geen supplement zoals de creatine supplementen die hierboven beschreven staan, het is namelijk een gecombineerd post workout supplement met onder andere de stof creatine.

Naast creatine bevat het ook nog andere belangrijke stoffen ter ondersteuning van het lichaam, zoals L-Glutamine, Taurine en vitaminen. Dit product is te koop in een pot van 1000 of 2000 gram en is verkrijgbaar in verschillende smaken.

Voordelen

Nadelen

Deze creatine heeft geen poedervorm, zoals alle hierboven beschreven soorten creatine, maar bevat creatine in de vorm van capsules. De capsules bevatten microfijne creatine en de aanbevolen dosering bestaat uit 3 capsules per dag.

De capsules zijn verpakt in een doosje of een pot (afhankelijk van het aantal capsules) en worden geleverd in een verpakking van 120 of 400 capsules.

Voordelen

Nadelen

Creatine kopen

Creatine is tegenwoordig te koop in vele verschillende soorten, vormen en samenstellingen. Zoals je in onze top 6 hierboven al hebt kunnen lezen, valt er allereerst onderscheid te maken tussen zuivere en niet zuivere creatine. Er zijn namelijk ook verschillende supplementen te koop, waarvan creatine wel één van de bestanddelen, maar niet het enige bestanddeel is.

Je kunt creatine kopen in kleine hoeveelheden (bijvoorbeeld 250 gram) maar ook in (veel) grotere hoeveelheden (bijvoorbeeld 1 kilogram), zodat je langer vooruit kunt. Ook is creatine dus in verschillende vormen verkrijgbaar, bijvoorbeeld in poedervorm of in de vorm van capsules. Bedenk hierbij, als je creatine koopt, in welke vorm jij het het liefst inneemt.

Creatine gebruiken

Er zijn twee manieren om te starten met het gebruiken van creatine. Allereerst is het mogelijk om te starten met het hanteren van een oplaadfase. Deze fase duurt ongeveer een week en tijdens deze fase dien je iedere dag ongeveer 20 gram creatine te gebruiken, verdeeld over 4 of 5 doseringen.

Na deze oplaadfase is het creatinegehalte in je lichaam in korte tijd snel gestegen en hierna kun je overschakelen op een ‘reguliere dosering’ van 3 tot 5 gram per dag. Indien je het creatinelevel in je lichaam liever langzamer opbouwt, dien je geen oplaadfase te hanteren, maar direct te starten met de reguliere dosering van 3 tot 5 gram per dag.

Zonder oplaadfase duurt het uiteraard wel langer voordat de creatine opslag in de spiercellen maximaal is. Het advies is om creatine altijd in te nemen met ruim water.

Voordelen en nadelen creatine

Zoals hierboven al beschreven, heeft het gebruiken van creatine diverse voordelen. Het zorgt ervoor dat je tijdens het trainen meer kracht hebt, ook zorgt het voor een beter uithoudingsvermogen. Op de lange termijn zorgt creatine voor meer spieropbouw.

Misschien vraag je je af of creatine ook nog nadelen of bijwerkingen heeft? Eigenlijk zijn er vrijwel geen nadelen verbonden aan het gebruik van creatine. Wel is het, zoals gezegd, belangrijk om voldoende water te drinken bij het innemen van creatine.

Hiernaast kunnen te grote doseringen in 1 keer zorgen voor maag- en/of darmklachten. Dit is de reden dat er geadviseerd wordt om kleine hoeveelheden per keer te gebruiken. Als laatste kan creatine zorgen voor een iets hogere vetvrije massa in het lichaam, hetgeen voor sommige duursporters van belang kan zijn.

Veelgestelde vragen

In dit artikel hebben we je veel verteld over creatine en heb je onze top 6 creatine kunnen terugvinden. Ben je na het lezen van dit artikel toch nog blijven zitten met één of meerdere vragen? Grote kans dat je deze terugvindt tussen de onderstaande veel gestelde vragen over creatine.

 Zo niet? Laat dan een berichtje achter onderaan deze pagina.

Creatine kan in principe door iedereen in de volwassen leeftijd gebruikt worden. Of je nu jong of oud bent, veel of weinig traint, het is volkomen veilig om creatine te gebruiken. Wel wordt aangeraden om bij nier- of leveraandoening eerst te overleggen met een arts, alvorens te starten met het gebruik van creatine.

Er zijn uiteraard ontzettend veel verschillende supplementen die je kunt gebruiken om meer uit jouw trainingen te halen. Creatine is één van de meest gebruikte supplementen, maar ook eiwitpoeders, pre workout supplementen en fatburners zijn populair.

Creatine kun je in principe op ieder moment van de dag gebruiken. Wanneer je gaat trainen, wordt het aangeraden om de creatine in te nemen zo’n 30 minuten voorafgaand aan je training. Op deze manier kun je zo optimaal mogelijk profiteren van het effect van de creatine.

Op zoek naar meer supplementen?

Artikelen over de: 
beste plantaardige eiwitten

pre workout
fatburners
psylliumvezels

en vegan collageen poeder
vind je uiteraard ook hier op myfitlifestyle.nl!

Ook interessant voor jou!

Geef een antwoord

Categorieën

Inschrijven nieuwsbrief

Deel deze post!